Home / Tips & Tricks / Wil je nagelbijten afleren? Deze 10 tips helpen je daarbij!

Wil je nagelbijten afleren? Deze 10 tips helpen je daarbij!

met Geen reacties

Uit cijfers van het Instituut voor Pathologische Onychophagie en Onychotillomanie blijkt dat ongeveer 2 miljoen Nederlanders lijden aan onychofagie, oftewel nagelbijten. Je bent dus zeker niet alleen! Maar als je deze blog leest, dan zit je waarschijnlijk op een punt dat je die afgekloven nagels, pijnlijke velletjes, haakjes en kapotte nagelriemen zat bent. Daarom hierbij wat tips die je kunnen helpen om het nagelbijten afleren een stukje makkelijker te maken.

Waarom nagelbijten afleren?

Je denkt misschien dat het een onschuldige gewoonte is maar niks is minder waar. De gevolgen van nagelbijten zijn niet al te best. De zichtbare gevolgen zijn bijvoorbeeld ontstekingen en beschadigde nagels. Bovendien ben je de hele dag met je handen, vingers én dus nagels in de weer, waardoor er onder de nagels veel bacteriën zitten. Wanneer jij die nagels vervolgens in je mond stopt, kan dit leiden tot gebitsafwijkingen, mond- en keelontstekingen of andere vervelende ziektes die ontstaan door bacteriën. Maar je kunt ook eczeem op je handen krijgen, een schimmelinfectie óf verkeerde nagelgroei. Klinkt niet prettig toch?

10 tips om nagelbijten af te leren

Wil je nagelbijten afleren? Deze 10 tips helpen je daarbij!

1. Vieze smaak

Misschien is dit wel de meest bekende manier om van nagelbijten af te komen, namelijk je nagels insmeren met iets wat vies smaakt. Bij de drogist verkopen ze speciale producten voor nagelbijters met een vieze smaak, zodra je je vingers in je mond steekt heb je meteen spijt!

2. Mooie nagels

Wanneer je mooie nagels hebt, ben je vaak geneigd om ervan af te blijven. Lak je nagels zelf, of neem een manicure! Wat de meeste mensen ook helpt, is om een laagje acryl op hun nagels te plaatsen. Door de versteviging van de acryl op je eigen nagels voelen je nagels harder aan waardoor het bijten minder gemakkelijk gaat. Wel zal je deze behandeling moeten bijhouden. Het is eventueel zelfs mogelijk voor een nagelbijt-arrangement te kiezen, zodat je om de 2 weken de nagels kunt laten opvullen.

Doordat je de acryl nagels voor een langer termijn laat opvullen, zal je uit eindelijk niet meer aan je eigen nagels gaan zitten. Zo kom je dus ook sneller van nagelbijten af. Wil je hier meer advies over? Dan kan je Chanvi Nailbar (Eigenaresse Le Nguyen is dé expert op het gebied van nagelbijten) contacten voor deze specifieke behandeling en het arrangement.

3. Herken de situatie

Nagels bijten komt vaak door een bepaald gevoel of een bepaalde situatie, bijvoorbeeld een situatie waarin je stress ervaart of wanneer je nerveus bent. Als je erachter kan komen bij welk gevoel of bij welke gedachte jij op je nagels bijt, kan je alvast voorzorgmaatregelen treffen. Weet je bijvoorbeeld dat jij tijdens een tentamen meestal op je nagels bijt? Of wanneer je een deadline hebt op je werk? Doe dan bijvoorbeeld pleisters om, hou constant iets in je handen om je af te leiden of smeer ze in met een vieze smaak.

4. Nagels korthouden

Het is vaak verstandig om je eigen nagels kort te houden wanneer je een nagelbijter bent. Zo heb je simpelweg minder om af te bijten en zien je nagels er toch nog verzorgd uit. En nee, niet korte nagels door te blijven bijten natuurlijk, maar door ze netjes te knippen met een nagelschaartje of eventueel bij te vijlen.

5. Vraag hulp

Aangezien nagelbijten vaak onbewust en automatisch gebeurd, kan het fijn zijn om mensen die regelmatig bij je in de buurt zijn (ouders, vrienden, familie, collega’s etc.) in te lichten dat je deze vervelende gewoonte wilt afleren en of zij je erop willen wijzen wanneer je nagels bijt.

6. Vervang de gewoonte

Eén van de beste manieren om nagelbijten af te leren, is om een nieuwe gewoonte ervoor in de plaats te ontwikkelen. Het beste is dat de nieuwe gewoonte niet tegelijk uitgevoerd kan worden met de oude gewoonte. Dit betekent dat je een handeling uitvoert, waarbij het niet mogelijk is om aan je nagels te bijten. Zodra je in een situatie komt waarin je je nagels zou gaan bijten, start je met de andere bezigheid. Bijvoorbeeld: kauwgom kauwen, duimen draaien, met een balletje in je handen spelen, etc.  

7. Visuele herinneringen

Nagels bijten doe je vaak onbewust en automatisch. Visuele aanwijzingen zijn manieren om je aan je slechte gewoonte te herinneren en de verandering die je wilt maken. Hierbij kan een elastiekje om je pols helpen om je te wijzen op je slechte gewoonte. Het zien van het elastiekje moet je het signaal geven om niet te bijten.

8. De oorzaak aan te pakken

Het kan goed zijn om eens na te denken over welke situaties het nagelbijten in de hand werken. Vervolgens kan je bekijken hoe je deze situaties gaat aanpakken. Om te stoppen met nagelbijten kan het goed zijn je eerst af te vragen wat de reden is dat je op je nagels bijt. Is het bij jou vooral uit verveling of uit stress? Afhankelijk van de oorzaak kan ook de aanpak verschillen.

9. Nagelbijten afleren met een app

Tegenwoordig bestaan er heel wat apps die je kunnen helpen bij nagelbijten afleren. Met deze anti-nagelbijt apps hou je bij hoeveel dagen je al niet op je nagels hebt gebeten. Ze geven je ook tips wanneer je weer eens in de verleiding zou komen.

10. Gedragstherapie

Indien je echt een groot probleem hebt en het niet lukt om zelf het nagelbijten af te leren, kan je altijd nog kiezen voor gedragstherapie. Dit klinkt natuurlijk heel heftig, maar kan heel effect zijn en je hoeft je er ook zeker niet voor te schamen. Het is alleen maar knap dat je actie onderneemt!

Heel veel succes met het nagelbijten afleren! Het gaat je sowieso lukken! Sla deze tips op zodat je erop terug kan vallen als het nodig is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

×

Hallo!

Welkom bij Acrylnagelcursus. Heb je een vraag WhatsApp ons of stuur ons een email naar chanvi.nailbar@gmail.com

× Hoe kan ik je helpen?